F2. A crt unit eljárásai és függvényei AssignCrt eljárás A képernyőhöz rendel egy szöveg file-t. AssignCrt(var f: text); Paraméter: f szöveg file neve. Megjegyzés: A képernyőhöz való hozzárendelés utána a file-t meg kell nyitni és a writeln hatására a szöveg a képernyőn jelenik meg. ClrEol eljárás Törli az összes karaktert a sor végéig anélkül, hogy a kurzor elmozdulna. ClrEol; Megjegyzés: A törlés után a kurzor helyétől a sor a képernyő széléig háttér-színű lesz. ClrScr eljárás Törli a képernyőt és a kurzort a bal felső sarokba helyezi. ClrScr; Megjegyzés: Ha a háttér nem volt fekete, akkor a törlés után a háttér felveszi az előzőkben definiált háttér színét. Delay eljárás Adott számú ezredmásodpercig felfüggeszti a program futását. Delay(ms: word); Paraméter: ms a késleltetés ideje. DelLine eljárás Törli a kurzort tartalmazó sort. DelLine; Megjegyzés: A kurzort tartalmazó sor törlődik és az alatta lévő sorok egy sorral feljebb lépnek a képernyőn. Az utolsó sor üres lesz. GotoXY eljárás Pozícionálja a kurzort. GotoXY(x,y: byte); Paraméterek: x,y a kurzor új pozíciója (oszlop, sor). Megjegyzés: Mozgatja a kurzort az aktuális ablaknak x-edik oszlopába és y-adik sorába. Az ablak bal felső sarokpontja (1,1). Érvénytelen koordináták esetén a GotoXY hívás nem kerül végrehajtásra. HighVideo eljárás Kiválasztja a nagyintenzitású karaktereket. HighVideo. Megjegyzés: Egy byte változó tartja nyilván a karakterek video tulajdon-ságát. InsLine eljárás Beszúr egy üres sort a kurzor pozíciónál. InsLine; Megjegyzés: A sorbeszúrás következtében az utolsó sor kilép a képernyőből. KeyPressed függvény Igaz értékkel tér vissza, ha a klaviatúrán megnyomtunk egy billentyűt, különben értéke hamis. KeyPressed; Megjegyzés: A KeyPressed nem érzékeli a Shift, az Alt, a NumLock, stb. billentyűk megnyomását. LowVideo eljárás Beállítja az alacsony intenzitású karaktereket. LowVideo; Megjegyzés: A LowVideo törli a nagy intenzitású biteket. NormVideo Kiválasztja a karakterek eredeti intenzitását. NormVideo; Nosound eljárás Kikapcsolja a belső hangszórót. NoSound; Megjegyzés: A Sound eljárással bekapcsolt hangszórót kikapcsolja. TextBackground eljárás Kiválasztja a háttér színét. TextBackground(Color: byte); Paraméter: Color háttér színe (0-7). A háttérszín konstansai: const Black = 0; { fekete } Blue = 1; { kék } Green = 2; { zöld } Cyan = 3; { türkíz } Red = 4; { piros } Magenta = 5; { lila } Brown = 6; { barna } LightGray = 7; { világos szürke } TextColor eljárás Kiválasztja az előtér (az írás) színét. TextColor(Color: byte); Paraméter: Color előtérszíne (0-15). Megjegyzés: A színkonstansok megnevezését lásd a SetAllPalette eljárás ismertetésénél. A karaktereket villogtatni is lehet, ha a szín értékéhez hozzáadunk 128-at, vagy felhasználjuk a Blink konstanst. Például: TextColor(Green+Blink); TextMode eljárás Szöveg üzemmódot választ ki. TextMode(Mode: word); Paraméter: Mode a szöveg üzemmód típusa. Megjegyzés: A szöveg üzemmód konstansai: const BW40 = 0; { 40x25 B/W üzemmód színes monitoron (B/W black and white = fekete és fehér } BW80 = 2; { 80x25 B/W üzemmód színes monitoron } Mono = 7; { 80x25 monokróm (egyszínű) MDA-n Hercules monitoron } CO40 = 1; { 40x25 színes üzemmód színes monitorom (CO Color = színes) } CO80 = 3; { 80x25 színes üzemmód színes monitoron C40 = CO40; { 3.0 kompatibilitás } C80 = CO80; { 3.0 komaptibilitás } Font8x8 = 256; { 40x43, 40x50 sor EGA/VGA típusú monitoron } WhereX függvény Visszatér a kurzor x koordinátaértékével, amely az aktuális ablakhoz képest relatív távolságot jelent. WhereX; Megjegyzés: A függvény visszatérési értéke byte típusú. WhereY függvény Visszatér a kurzor y koordinátaértékével, amely az aktuális ablakhoz képest relatív távolságot jelent. WhereY; Megjegyzés: a függvény visszatérési értéke byte típusú. Window eljárás A szöveges képernyőn ablakot definiál. Window(x1,y1,x2,y2: byte); Paraméter: x1,y1 az ablak bal felső sarokpontja, x2,y2 az ablak jobb alsó sarokpontja. Megjegyzés: Az alapértelmezés szerint az ablakok 25 és 43-as soros, 80 és 40 oszlopos módokban: Window(1,1,80,25); Window(1,1,40,25); Window(1,1,80,43); Window(1,1,40,43); A VGA képernyőnél a 43 sor helyett 50 sor van. A Window eljárás aktiválása után a kurzor az aktív ablak bal felső (1,1) koordinátájú pontjába kerül. A képernyőkoordináták mindig az ablak bal felső sarkához képest relatív koordinátákat jelentik.